Wednesday, November 24, 2010

c'est la mode

'Fashions fade, style is eternal' ***
sebentar tadi seorang dari board members ada menyuarakan kemusykilan dan kerunsingan beliau terhadap pandangan masyarakat. Beliau mempersoalkan "kenapa kalau fashion show orang guna model lawa? you should understand .. people yang nak invest dengan menda - menda macam ni bukannya berbadan cun.. cuba you tengok kat Ukraine ke, kat mana tu...emm.. Russia dia pakai model yang berbadan besar pasal nak market bla.. bla.. bla.."

maka saya berpendapat begini :

idea untuk menggunakan plus size model sememangnya sebuah idea yang agak realistic dan agak romantic jika dilihat dari satu sudut. Ia realistic kerana di dalam dunia permodelan, model - model kelihatan cukup sempurna bercampur dengan complexion kulit yang boleh dikatakan luar biasa. Ini dikira utopia. 

maka :

apakah sebenarnya product yang dijual oleh pengeluar? yep, literally mestilah product yang  telah dihasilkan. Tapi kalau di ikutkan, apa yang dijual ialah image. Pengeluar menghabiskan lebih wang untuk memberikan imej yang tertentu** untuk product mereka. Market untuk barang barang yang tahap luxurious bukan sahaja dibeli oleh mereka yang tak tahu nak buat apa dengan duit, malah ia juga dibeli oleh mereka yang sanggup menyimpan duit dan makan maggi mee*. Otak pengguna di program dengan imej yang dibuat membayangkan bahawa mereka  seakan akan model atau ambassador product tersebut. We are actually buying an illusion - the illusion of status, of belonging, of success, conferred by a famous name. 

*makan maggi merupakan satu expression yang non literal membawa maksud amalan berjimat yang memakan diri. Secara kasar makan instant noodle adalah ibarat menelan carbohydrate yang cikai dengan air garam. Anda dinasihatkan agar menjaga kesihatan dan kalau terdesak sangat adalah lebih baik beli nasi putih dan makan bersama sayur, tampak lebih sync dengan kesejahteraan tubuh badan. 
** image yang direka dengan menganalisa factor bagi target market yang tertentu. Image ini adalah sync dengan 'coolness'. Image yang hebat melahirkan trend dan inilah fashion. 
 *** Yves Henri Donat Mathieu-Saint-Laurent aka Yves Saint Laurent

4 comments:

  1. "art dealer" lintah darat yang selalu cuba bermain tahi (terutama dengan anak buah makroko) haruslah menukar nama profesion kepada "craft dealer"

    ReplyDelete
  2. 'craft dealer' rasanya tak berberapa layak. Hanyalah sekadar parasite. Parasite ada banyak jenis, kalau nak diberikan brand kepada lintah darat macam ini 'nyamuk' emm rasanya terlampau bergaya, kerana nyamuk terdiri dari golongan penghisap darah exclusive (dracula). Kalau mereka ini mungkin layak menjadi parasite dari jenis fungi, and in this case mereka layak bergelar - kurap.

    ReplyDelete
  3. Usah berangan menjadi setulus Jan Krugier kalau hati buta dan bersalut tamak haloba.

    ReplyDelete